ČR a Evropská unie
V oblasti životního prostředí existuje podle primárního práva EU po vstupu Lisabonské smlouvy v platnost nadále sdílená pravomoc Unie a členských států. V praxi to znamená, že od našeho vstupu do Evropské unie 1. května 2004 vzniká většina české legislativy v oblasti životního prostředí transpozicí komunitárního práva EU. Tato skutečnost reflektuje nejen přeshraniční charakter ochrany životního prostředí, ale i potřebu sjednotit environmentální standardy v podmínkách jednotného trhu Unie.
Sdílená pravomoc znamená, že ČR samozřejmě může přijímat i svou vlastní legislativu, ale ta nesmí být v rozporu s komunitárním právem EU. Konkrétní podobu jednotlivých nařízení a směrnic má Česká republika šanci ovlivnit jako člen Rady Evropské unie a zároveň prostřednictvím svých europoslanců.
V jednotlivých rubrikách naleznete:
- aktuální návrhy iniciované Evropskou komisí
- informace o stavu jejich projednávání v Evropském parlamentu
- Radě EU, priority a výsledky aktuálních i předchozích předsednictví
- informace o aktivitách Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) a sítě Implementation and Enforcement of Environmental Law (IMPEL)
- makroregionální strategie-Podunajská strategie
- MŽP se aktivně zapojuje do realizace projektů Evropské unie implementovaných v rámci nástroje twinning. Česká republika dosud prostřednictvím MŽP participovala na 10 twinningových projektech (PDF, 198 kB) v oblasti životního prostředí
Odkazy
- Euroskop
Webový portál Euroskop je hlavním informačním zdrojem o EU na internetu v češtině. Pokrývá i běžné denní zpravodajství o Evropské unii. Součástí portálu je Monitoring legislativy EU, který (od roku 2008) mapuje evropskou legislativu od jejích počátků až po implementaci v českých zákonech, a to ve více než dvaceti tematických oblastech podle Lisabonské smlouvy. Zřizovatelem je Odbor komunikace o evropských záležitostech (OEZ), který spadá pod Úřad vlády České republiky je součástí Sekce pro evropské záležitosti.