Strategické dokumenty v gesci MŽP

  • Koncepce ochrany před následky sucha se zaměřuje na strategické cíle vodního hospodářství pro ochranu před suchem. Definuje 5 základních a rovnocenných pilířů, které jsou v další části rozvedeny do konkrétních opatření, kterými je možné nepříznivé důsledky sucha (a nedostatku vody) zmírnit nebo dokonce zcela eliminovat. Opatření vedou k vytvoření jednotné komunikační platformy k suchu, k posílení nebo vytváření nových vodních zdrojů, ke zvýšení objemu vody v půdě a v celé ploše krajiny, což přispěje jak k posílení půdní vláhy, tak k udržení delšího období dostatečného základního odtoku nezbytného pro zachování dostatečných průtoků ve vodních tocích a k zodpovědnému hospodaření s vodou. Schválena usnesením vlády č. 528 z 24.7.2017.
  • Státní politika životního prostředí ČR 2012 – 2020 je zastřešující strategický dokument, který vymezuje realizaci efektivní ochrany životního prostředí v České republice do roku 2020. Hlavním cílem je zajistit zdravé a kvalitní životní prostředí pro občany žijící v České republice, přispět k efektivnímu využívání veškerých zdrojů a minimalizovat negativní dopady lidské činnosti na životní prostředí, včetně dopadů přesahujících hranice státu, a přispět tak ke zlepšování kvality života v Evropě i celosvětově. Aktualizace schválena usnesením vlády č. 1026 z 23.11.2016.
  • Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR (též Adaptační strategie) uvádí do kontextu adaptační opatření navrhovaná v rámci různých strategických sektorových dokumentů a doplňuje směry adaptačních opatření v oblastech, pro které taková opatření zpracována nebyla. Adaptační strategie ČR svým obsahem doplňuje připravovanou Politiku ochrany klimatu v ČR, jejímž předmětem jsou mitigační opatření. Dohromady oba tyto dokumenty umožňují komplexní přístup k problematice změny klimatu, k možnostem aktivního předcházení těmto změnám a ke zmírnění nebo eliminaci negativních dopadů na životní podmínky v ČR. Schváleno usnesení vlády č. 861 z 26.10.2015. Strategie je implementována Národním akčním plánem adaptace na změnu klimatu, který byl schválen usnesením vlády č. 34 z 16.1.2017
  • Strategie ochrany biologické rozmanitosti ČR je základní strategický dokument definující priority v oblasti ochrany a udržitelného využívání biodiverzity na území ČR. Příznivý stav biologické rozmanitosti je základním předpokladem pro to, aby ekosystémy poskytovaly základní statky a služby lidské společnosti. Proto je nutné chápat ochranu a udržitelné využívání biodiverzity jako jeden z klíčových pilířů udržitelného rozvoje České republiky. Strategie současně přispívá ke zvýšení širšího povědomí o významu biodiverzity a její adekvátní ochrany. Schválena usnesením vlády č. 193 z 9.3.2016.
  • Státní program ochrany přírody a krajiny ČR analyzuje stav přírodního a krajinného prostředí a formuluje dlouhodobé cíle a opatření nezbytná k jejich dosažení. Stanovuje úkoly pro zlepšení ochrany a udržitelného užívání krajiny v zájmu zachování jejích přirozených funkcí, úkoly pro správu chráněných území, ochranu druhů a úkoly v oblasti legislativních, ekonomických, informačních nástrojů i v oblasti práce s veřejností. Schválen usnesením vlády č. 1497 z 30.11.2009. V současnosti je připravována aktualizace.
  • Střednědobá strategie (do roku 2020) zlepšení kvality ovzduší v ČR stanovuje priority v ochraně kvality ovzduší a ve snižování emisí, hodnotí stávající opatření ke zlepšení kvality ovzduší v lokalitách se zhoršenou kvalitou ovzduší a navrhuje dodatečná opatření a nástroje ke zlepšení kvality ovzduší a pro dosažení legislativou EU a ČR stanovených limitních hodnot koncentrací znečišťujících látek jak na úrovni celého státu, tak na úrovni zón a aglomerací. Strategie je zastřešujícím koncepčním dokumentem, na který navazuje Národní program snižování emisí České republiky a deset programů zlepšování kvality ovzduší zpracovaných pro 7 zón a 3 aglomerace. Schválena usnesením vlády č. 979 z 2.12.2015.
  • Národní program snižování emisí analyzuje stav a vývoj ovzduší v ČR, příčiny znečištění, emise znečišťujících látek z jednotlivých sektorů ekonomiky, scénáře vývoje znečišťování ovzduší, mezinárodní závazky ČR a jejich dodržování. Stanovuje postupy a opatření k nápravě stávajícího nevyhovujícího stavu ovzduší, cíle v oblasti snižování úrovně znečišťování ovzduší a lhůty k jejich dosažení. Schválen usnesením vlády č. 978 z 2.12.2015.
  • Politika ochrany klimatu v ČR představuje koncepci vlády ČR, která určuje základní (do roku 2020 a do roku 2030) a indikativní dlouhodobé (do roku 2040 a do roku 2050) cíle ČR v oblasti snižování emisí skleníkových plynů a představuje tak dlouhodobou strategii nízkouhlíkového rozvoje ČR. Účelem Politiky je navrhnout efektivní a účinná opatření v odvětvích energetiky, konečné spotřeby energie, průmyslu, dopravy, zemědělství a lesnictví, nakládání s odpady, vědy a výzkumu a dobrovolných nástrojů, včetně jejich příspěvku ke snižování emisí skleníkových plynů do roku 2030 a popsat trajektorie, které by směřovaly k přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku do roku 2050. Schválena usnesením vlády č. 207 z 22.3.2017
  • Plán odpadového hospodářství ČR 2015 – 2024 je klíčovým dokumentem pro realizaci dlouhodobé strategie nakládání s odpady, obalovými odpady a výrobky s ukončenou životností. Cíli Plánu je předcházení vzniku odpadů a zvýšení recyklace a materiálového využití odpadů. Plán se zaměřuje na upřednostnění způsobů nakládání s odpady podle celoevropské odpadové hierarchie a plnění evropských cílů ve všech oblastech nakládání s odpady. Součástí POH je i Program předcházení vzniku odpadů. Schválen usnesením vlády č. 1080 z 22.12.2014.
  • Program předcházení vzniku odpadů v ČR popisuje strategický a legislativní rámec, výchozí situaci v naplňování opatření a kroků souvisejících s problematikou předcházení vzniku odpadů a dále analyzuje situaci u vybraných toků odpadů, u kterých byla identifikována potřeba dalšího rozpracování předcházení vzniku odpadů. Závazná část Programu je součástí Plánu odpadového hospodářství ČR na období 2015 - 2024. Schválen usnesením vlády č. 869 z 27.10.2014.
  • Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016–2025 představuje klíčový strategický dokument pro oblast environmentální výchovy v České republice. Cílem je rozvoj kompetencí potřebných pro environmentálně odpovědné jednání, tedy jednání, které je v dané situaci a daných možnostech co nepříznivější pro současný i budoucí stav životního prostředí. Státní program podporuje rozvoj EVVO komplexně v celé šíři témat. Nově byla mezi klíčová témata mj. zařazena i změna klimatu. Do realizace Státního programu jsou vedle orgánů státní správy zapojeny také kraje, obce, města, školy, neziskové organizace, vzdělávací instituce atd. Státní program byl vládou schválen usnesením č. 652 ze dne 20. 7. 2016.

  • Koncepce MA21 v ČR 2012-2020 tvoří národní systémový rámec pro koordinovanou podporu a rozvoj místní Agendy 21, která je nástrojem pro zlepšování kvality veřejné správy, strategického řízení, zapojování veřejnosti a budování místního partnerství, s cílem podpořit systematický postup k udržitelnému rozvoji na místní či regionální úrovni. Schválena usnesením vlády č. 30 z 11.1.2012. Koncepce je implementována Akčním plánem 2016-2018 ke Koncepci podpory místní Agendy 21 v ČR 2012 – 2020 propojuje navrženými aktivitami národní a municipální úroveň a vytváří na místní úrovni optimální podmínky k udržitelnému rozvoji. Schválen usnesením vlády č. 312 z 11.4.2016.
  • Aktualizovaný Národní implementační plán Stockholmské úmluvy o perzistentních organických polutantech na léta 2012 – 2017 je implementací této globální environmentální smlouvy, jejímž cílem je ochrana lidského zdraví a životního prostředí před škodlivými vlivy perzistentních organických polutantů (POPs), tedy toxických látek schopných dlouhodobě setrvávat v životním prostředí, přenášet se na velké vzdálenosti a kumulovat se v živých organismech. Úmluva upravuje výrobu (zamýšlenou i nezamýšlenou), použití, dovoz a vývoz dvanácti POPs uvedených v přílohách. Národní implementační plán navíc obsahuje dostupné informace o nově projednávaných látkách, jež mohou být potenciálně v období 2013-2017 zařazeny do příloh Úmluvy. Schválen usnesením vlády č. 810 z 8.11.2012.
  • Koncepce environmentální bezpečnosti 2015-2020, s výhledem do 2030 poskytuje komplexní pohled na environmentální bezpečnost zahrnující jak přírodu, tak lidskou společnost a její aktivity, a také propojení časového horizontu krizového řízení a časového horizontu dosahování udržitelnosti a adaptace na klimatickou změnu. Koncepce byla připravena s cílem omezit riziko vzniku krizových situací (katastrof) vyvolaných interakcí životního prostředí a společnosti (vedle katastrof antropogenního a přírodního původu také teroristické činy), snížení dopadů krizových situací, pokud se jim nepodařilo zabránit, a zvýšení environmentální bezpečnosti. Schválena usnesením Bezpečnostní rady státu č.11 z 19.1.2016.
  • Národní plány povodí Labe, Odry, Dunaje stanovují cíle a opatření pro ochranu a zlepšování stavu povrchových a podzemních vod a vodních ekosystémů, ke snížení nepříznivých účinků povodní a sucha, pro hospodaření s povrchovými a podzemními vodami a udržitelné užívání těchto vod pro zajištění vodohospodářských služeb, a pro zlepšování vodních poměrů a ochranu ekologické stability krajiny. Plány povodí jsou podkladem pro výkon veřejné správy, zejména pro územní plánování a vodoprávní řízení. Schváleny usnesením vlády č. 1083 z 21.12. 2015 z 21.12. 2015.
  • Plán pro zvládání povodňových rizik (pro povodí Labe, Dunaj, Odra) slouží především pro územní plánování a vodoprávní řízení. Obsahují opatření, která vedou ke snižování povodňových rizik a naplňování cílů uvedených ve Směrnici 2007/60/ES o vyhodnocování a zvládání povodňových rizik a také jako podklad pro výkon veřejné správy. Schváleny usnesením vlády č.1082 z 21.12. 2015.
  • Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody představuje přehled základních genetických typů opatření, jejichž účelem je zejména předcházet vzniku krizové situace vyvolané suchem a nedostatkem vody, včetně představení konkrétních aktivit. Obsahuje rovněž návrhy legislativních úprav, neboť účinné zajištění retence a akumulace vody v území ovlivní jeho využívání i územní plány. Schváleno usnesením vlády č. 620 z 29.7.2015.
  • Koncepce řešení problematiky ochrany před povodněmi v ČR s využitím technických a přírodě blízkých opatření stanovuje způsoby realizace preventivních protipovodňových opatření po roce 2013, včetně postupů optimalizace výběru jednotlivých opatření. Do systému protipovodňových opatření jsou zařazena také opatření v krajině i nové požadavky evropské legislativy. Schválena usnesením vlády č. 799 z 10.11.2010.
Stáhněte si...