Lesní mateřské školy: česko-německá inspirace a spolupráce

Lesním mateřským školám v českém systému stále chybí stabilita a prostor pro rozvoj. Letos v létě byla přijata novela zákona o poskytování péče v dětských skupinách. 120 lesním školkám však nadále chybí zařazení do rejstříku škol a školských zařízení MŠMT. Ministerstvo životního prostředí tento způsob vzdělávání dětí v přírodě dlouhodobě podporuje, proto ve spolupráci s německou Spolkovou agenturou pro životní prostředí a Nadací pro přírodu a životní prostředí spolkové země Sasko uspořádalo na začátku listopadu seminář se snahou posunout odbornou debatu o legislativním prostředí pro oblast lesních mateřských škol o krok dál.
„Raný věk dětí, tedy od 0 do 6 let, představuje období podstatné pro jejich všestranný rozvoj. Právě v tomto věku je kontakt s přírodou nezastupitelný a navíc naprosto přirozený, proto jej Ministerstvo životního prostředí dlouhodobě podporuje. Máme zároveň za to, že děti, které si od útlého věku vytvoří vztah k přírodě, k ní i v dospělosti přistupují ohleduplně a zodpovědně,“ uvedl na semináři náměstek ministra životního prostředí Jan Kříž.
Během dvoudenního setkání s českými a německými odborníky se ukázalo, že lesní mateřské školy v Německu se od českých téměř neliší. Odlišná je především historie. V Německu se první školky tohoto typu objevily už koncem 60. let minulého století. Dnes je jich oficiálně uznaných více než 1500 a proces etablování v systému předškolního vzdělávání mají již za sebou.
Pro ČR je zejména inspirativní, že školky provozované od 9 do 15 hodin mohou mít maringotky, jurty a další formy zázemí, a to bez zásadních provozních omezení. Navíc se parametry zázemí v Německu řeší na základě dohody zřizovatele s orgány v místě, a ne celostátní normou. Jedině tak lze přihlédnout k lokálním podmínkám a zvyklostem, což znamená pro danou lesní školku zvláštní přínos. „Přenos odpovědnosti za rozhodování o podobě školek na nižší úroveň státní správy se ukazuje jako hlavní motor potřebných změn, takto to u nás zatím nefunguje,“ zmiňuje Tereza Valkounová z Asociace lesních MŠ.
Aktuálně se lesní mateřské školy v České republice nacházejí v nejistotě kvůli povinné docházce v posledním ročníku mateřské školy. Otazníků nad nimi je ale celá řada, od parametrů zázemí, umístění v blízkosti lesa až po personální obsazení. Jak se během semináře ukázalo, situace se může pomalu zlepšovat. Možným řešením by bylo vytvoření nové kategorie školského zařízení typu lesního klubu, které by splňovalo podmínky pro povinnou předškolní docházku. „Tím by se ulevilo několika tisícům rodičů z lesních MŠ. Po letech přešlapování na místě by to byla dobrá zpráva,“ uvedla Valkounová z Asociace lesních MŠ.
Na listopadový seminář naváže příprava doporučení pro řešení stávajících bariér v české legislativě a praxi v souvislosti se zakládáním lesních školek, a to na základě bohatých německých zkušeností. Doporučení získá MŽP během dubna 2016.
Kontakt pro média:
Petra Roubíčková
tisková mluvčí MŽP
Tel.: +420 739 242 382
E-mail: petra.roubickova@mzp.cz